Punktering

Punktering

Vi lagar din punktering!

Ett däck som har fått punktering rekommenderas att det repareras av en proffs. Däcket bör lagas så snart som möjligt efter skadan så att smuts och vatten inte hinner skada däcket. Om man fortsätter att köra med ett skadat däck kan det leda till att däcket inte går att reparera. Däcksidorna och stommen blir sönderkörda från insidan.

Byt till reservhjulet och kom förbi oss så gör vi en bedömning, i dom flesta fall går det att laga.

Alla däck går inte att laga, så länge skadan inte är för stor eller om skadan inte sitter i slitbanan går det i regel oftast att laga. vissa däck bör inte lagas enligt rekommendationer från däcktillverkaren.

Däcket monteras av från fälgen och okulärbesiktning görs från insidan, om däcket går att laga görs en permanent lagning med en speciell plugg som vulkas fast. Efter lagningen blir däcket lika stark som det var innan.
Sedan monterar vi tillbaka däcket på fälgen och balanserar det innan vi kan montera det på bilen.

Plugg/lagning från utsidan är en tillfällig nödlösning som inte är permanent och rekommenderas inte i de flesta fall.

Reparation av RFT däck?
RTF däck får man inte reparera som man gör med vanliga däck. Det beror på att man helt enkelt inte vet hur länge däcket har rullat utan luft. Ett däck (även RFT däck) går sönder i stommen om det körs utan luft, i vissa fall redan efter så korta sträckor som 100m.